דמי פגיעה בתאונת עבודה – מי משלם אותם?

דמי פגיעה בתאונת עבודה – מי משלם אותם?

תאונת עבודה, כך על פי ההגדרה, מוגדרת כתאונה שאירעה תוך כדי עבודתו של הנפגע, לרבות תאונה שאירעה בדרך אל מקום העבודה ובחזרה ממנו. עובד שקיבל תעודה רפואית ראשונה לנפגע בעבודה מטעם רופא והוכר כנפגע תאונת עבודה על ידי המוסד לביטוח לאומי – יהיה זכאי לדמי פגיעה. מה הם דמי פגיעה, מה הגובה שלהם ומי משלם אותם?

תאונת עבודה – מה זה אומר?

תאונת עבודה יכולה להתרחש במקום העבודה, בדרך אליו או בחזרה ממנו. להלן המקרים הנפוצים:

  • עובד שנפצע ממכונה או כלי במסגרת העבודה
  • עובד שעבר תאונת דרכים בדרך אל מקום העבודה או בחזרה ממנו
  • עובד שהחליק או נפל במקום העבודה ושבר את רגלו

הזכאות לדמי פגיעה

דמי פגיעה משולמים למי שהוכר כנפגע תאונת עבודה והוא אינו מסוגל לעבוד בעבודתו או בכל עבודה מתאימה אחרת. דמי האבטלה מחליפים את ההכנסה החודשית לתקופה שאינה עולה על 90 יום מיום הפגיעה.

שיעור דמי הפגיעה ליום מחושב לפי 75% מההכנסה החייבת במס בשלוש החודשים שקדמו ליום הפגיעה, לחלק ל-90. תקרת דמי הפגיעה לא תעלה על 1,114.38 ₪ ליום, מעודכן לשנת 2020. מדמי הפגיעה מנוכים דמי ביטוח לאומי, מס הכנסה ודמי ביטוח בריאות.

דמי פגיעה – מי משלם?

דמי פגיעה – מי משלם זו אחת השאלות הפופולריות ביותר ששואל את עצמו מי שעבר תאונה עבודה. נמצא כי עובדים רבים חוששים לתבוע תביעת דמי פגיעה, מחשש שהבוס שלהם יכעס עליהם ואולי אף לא יחזיר אותם למקום העבודה עם תום תקופת ההחלמה.

אלא שדמי פגיעה משולמים על ידי המוסד לביטוח לאומי בלבד, מה שהופך את התהליך עבור רבים להרבה יותר נינוח. יחד עם זאת, דווקא בגלל שמדובר במוסד לביטוח לאומי – התהליך כולו רווי קשיים, שכן הביטוח הלאומי אינו שש לשלם פיצויים לנפגעים, ומנסה בכל דרך שלא להכיר בהם כנפגעי תאונת עבודה.

הגשת תביעת תאונת עבודה – איך עושים את זה?

אם עברתם תאונת עבודה, תוכלו להגיש תביעת תאונת עבודה וזאת בתנאי שהייתם מבוטחים בביטוח נפגעי עבודה. כמו כן, תצטרכו להוכיח את הקשר הסיבתי שבין התאונה לעבודה, ולהחזיק בתעודת אי-כושר לעבודה מטעם הרופא המטפל. מי שיימצא כי הוא עבד למרות שמחזיק בתעודת אי-כושר לעבודתו, תביעתו לא תתקבל והוא לא יהיה זכאי לדמי פגיעה.

חשוב לדעת שהמוסד לביטוח לאומי, הגוף שמשלם את דמי הפגיעה לעובד, אינו "מתנדב" להעניק פיצויים כספיים לנפגעי תאונות עבודה. לצורך הצלחה בתביעה, ישנה חשיבות גדולה להסתייע בעורך דין מומחה לתאונות עבודה.

תאונת עבודה – אילו תביעות נוספות אפשר להגיש?

במקרה של תאונת עבודה, העובד המבוטח יכול לתבוע גופים נוספים ובכך להגדיל את סיכויו לפיצויים גבוהים. גם אם בעיניכם, ועל פי שיקול דעתכם, התאונה שנגרמה לכם היא תאונת עבודה – מומלץ שלא להגיש את התביעה באופן עצמאי, שכן המוסד לביטוח לאומי וחברות הביטוח דוחים תביעות רבות שמוגשות ללא ייצוג של עורך דין, מסיבות שונות ומשונות שחלקן סותרות את החוק.

כאמור, מקרים רבים של תאונות עבודה מצדיקים הגשת תביעה לחברות ביטוח וכן לרשות המקומית, במקרה של תאונה בדרך אל מקום העבודה או בחזרה ממנו:

  • תביעת נכות מעבודה – למבוטחים שהפכו לנכים באופן חלקי או מלא בעקבות התאונה.
  • תביעת אובדן כושר עבודה – למבוטחים שאיבדו את כושרם לעבוד, בין אם באופן חלקי/זמני ובין אם לצמיתות.
  • תביעת ביטוח סיעודי – למבוטחים שבעקבות התאונה, חלילה, הפכו לסיעודיים וזקוקים למטפל סיעודי צמוד.
  • תביעת רשות מקומית – במקרה של תאונה במתחם הרשות הציבורית, שאירעה כתוצאה מרשלנות הרשות. למשל: אדם שנפל במדרכה כתוצאה מבור או פגם.

תביעת תאונת עבודה במשרד עו"ד תומר לינר

משרדנו מתמחה בהגשת תביעות בגין תאונות עבודה – למוסד הלאומי ולחברות הביטוח השונות – ולרשותנו הצלחה רבה במסגרת ייצוג במאות תיקים. אם נפגעתם בתאונת עבודה ונבצר מכם לעבוד – משרדנו יספק לכם הכוונה מדויקת בדבר המסמכים שיש להמציא ויסייע לכם בייעוץ משפטי מקצועי. אנו מזמינים אתכם לפגישת יעוץ ללא עלות וללא מחויבות, בה נעריך את סיכויי ההצלחה בתביעה.